Thursday, April 27, 2023

Zápisky z cesty do Gargana 2016

Gargano je poloostrov v Itálii na pobřeží Jaderského moře, který tvoří "výběžek" na italské "botě". Nachází se zde mohutný izolovaný horský masiv a starobylý les Foresta Umbra. Pobřeží se pyšní četnými plážemi a turistickými zařízeními.

Příjezd a hotel

Byla to moje absolutně první návštěva Itálie a cesta autobusem nám trvala téměř 22 hodin.
Ubytovali jsme se v hotelu Parco Del Sole, kde jsme zůstali týden. Kromě poznávání okolí jsme si užívali i bazén v rezidenci a zkoušeli jsme vytvářet zpomalená videa:



Byly zde možnosti fakultativních výletů - bohužel se na začátku naší dovolené objevil problém s velkými vlnami - proto jsem se rozhodl, že hned druhý den podniknu výlet k mořským jeskyním, mohl to být poslední den dovolené, kdy bych je mohl vidět, velké vlny by to pak už nemusely dovolit.


Ve spodní části díry lze spatřit tvář otce Pia
   

Tento problém znemožnil další výlet - návštěvu ostrovů Tremiti - vzdal jsem se ho. Kromě mořských jeskyní jsme se rozhodli zaměřit na poznávání okolních měst a užívání si moře a velkých vln na pláži.

Dalším blokem pro mě, pro tak aktivního člověka, byla italská siesta, od 13 do 17 hodin - nechápu, jak mohou tak dlouho odpočívat :-).

A obecně může být problém s komunikací v angličtině, ale kupodivu někteří místní alespoň trochu zvládali češtinu.

Příroda a krajina

Krajina je zde překvapivě středomořská, postavená na vápencovém podloží, a vyskytují se v ní hlavně keře a malé stromky. Někdy borovice, jindy s opuncie a palmy. Silnice často křižují ještěrky.



Na pobřeží je opravdu pěkný řetězec středověkých pobřežních věží - ty chránily zemi před nájezdníky. Z každé věže je vidět na tu další. Někdy jsou obklopeny speciálními rybářskými stanicemi - trabuccos. Některé z nich, jak věže tak trabuccos, byly přeměněny na restaurace.

Jedna z upravených trabuccos
Jedna z pobřežních věží

Jídlo

Jedli jsme čerstvé fíky, které v Česku nejsou tak běžně k dostání. Hrozny byly překvapivě levné, jen 1 EUR za kilogram.

A samozřejmě jsme ochutnali i místní jídlo, protože italská kuchyně patří k nejlepším na světě.

Pizza byla opravdu tenká a moc dobrá. Ne se spoustou věcí jako v Česku.

Jedna z pizz, kterou jsme ochutnali - la diavola - lehce pikantní, velmi chutným způsobem.
Zmrzlina

A moje ochutnávka těstovin - navštívil jsem jednu restauraci, kde neměli žádný anglický jídelní lístek, pouze italský, kde jsem viděl jediné pro mě známé slovo (kromě pizzy) - špagety - a objednal jsem si je. Dostal jsem špagety s mušlemi :-).

Alkohol

Samozřejmě jsem ochutnával piva - objevil jsem pouze tři italské značky (Nastro Azzurro, Angelo Poretti a Peroni). A každý večer jsme ochutnávali víno - které bylo pro mě většinou dost hořké.

Města

Pobřežní města jsou zde obecně malá, s množstvím malých uliček, a nacházejí se výše na vápencovém pobřeží.

Navštívili jsme:

Peschici
Lido Del Sole
Rodi Garganico
Vieste

Foresta Umbra

Poslední den jsme se s Gargano Jonesem v jeho Land Roveru vydali na výlet po poloostrově Gargano. Umí velmi dobře česky - dokonce nám zazpíval českou hymnu :-).

Byli jsme smíšená skupina turistů - Češi a Italové - a začali jsme projížďkou vyschlým vápencovým korytem řeky...



... a pak jsme se vydali přímo do hor, kde jsme vjeli do Foresta Umbra - lesa připomínajícího středoevropský prales, kde dokonce občas sněží.

V lese jsou obrovské borovice obalené břečťanem, uprostřed nich je výběh s daňky. Blízko je také malý rybníček, v němž plavou želvy, a kde můžete krmit ryby.


Nakonec jsme ještě rychle navštívili město San Giovanni Rotondo - hlavní svatyni otce Pia.

No comments:

Post a Comment